Waarom heb ik eigenlijk een logo nodig?

Nog voordat iemand heeft kunnen ervaren wat een geweldige producten je verkoopt hebben ze je logo gezien. Voordat jouw dienstverlening met mond-tot-mond reclame een geweldige omzet genereerd hebben al je nieuwe klanten eerst je logo gezien. Het is dus essentieel dat jouw logo uitstraalt waar jij voor staat. In diverse branches heb je te maken met terugkerende klanten. Wanneer er meer dan een jaar tussen de opdrachten zit is de kans groot dat ze jouw bedrijfsnaam niet meer herinneren. Een logo dat ze zien wanneer ze gaan googelen echter wel. Dit is herkenbaarheid. Herkenbaarheid en herhaling zijn belangrijk om weer top-of-mind te worden.

Hoe kun je het best te werk gaan?

Je logo zal, vaak onbewust, een grote invloed hebben op potentiële klanten. Gaan ze wel of niet met je in zee. De eerste indruk is dus zeer belangrijk. Maar hoe kom je nu tot een logo ontwerp waar je jaren mee vooruit kunt? Er is een grote kans dat je zelf niet je logo gaat ontwerpen. Je moet dus de ontwerpers de juiste input geven zodat ze met het gewenste resultaat komen. Bedenk hiervoor eerst goed wat je bedrijf moet uitstralen. Wat is je visie en hoe ga je jouw bedrijf in de markt positioneren. Ben je degelijk, betrouwbaar, solide of juist een prijsvechter die de markt gaat opschudden? Dit moet terugkomen in je logo en huisstijl ontwerp.

Vragen die je aan jezelf kunt stellen:

  • Hoe gaat mijn bedrijf het verschil maken?
  • Waarin geloven wij als bedrijf?
  • Waarom zijn we beter dan onze concurrenten?
  • Welke drie kernwoorden zou je aan je bedrijf kunnen koppelen?

Maak een logo moodboard

Een moodboard is een bord (mag ook gewoon een Word bestand zijn) waarop je diverse elementen plakt die de sfeer weergeven waarin jouw bedrijf werkt. Dit hoeven dus geen producten te zijn maar mogen ook abstracte beelden zijn. Bijvoorbeeld een zonsondergang of een blij gezin.

Start een brainstormsessie

Zoek een aantal betrokken mensen bij elkaar en start een brainstormsessie. Meerdere personen komen vaak tot andere inzichten. Het gaat om ideeën. Er zijn geen goede of slechte ideeën. Door verschillende gedachten kun je tot een geniale inzicht komen.

Zoek online naar logo's

Bij Google kun je ook zoeken op afbeeldingen. Zoek in binnen- en buitenland naar logo's die je mooi vindt. Vergeet ook zeker niet om naar concurrenten te kijken. Logo ontwerp is net als mode onderhevig aan stijlwisselingen door de jaren heen. Sommige landen zijn verder op dit gebied. Er kunnen ook regionaal grote verschillen zitten in design.

Zet een ander pet op

Je bent tot nu toe helemaal af gegaan op de positieve punten die je zelf kunt bedenken. Ga nu eens aan de andere kant staan. Bekijk jouw bedrijf en activiteiten vanuit het standpunt van de klant. Wat vinden ze echt belangrijk. Ben je binnenhuisarchitect? Dan verwachten klanten een ander logo dan wanneer je een grondverzetbedrijf begint.

Bedenk een kwinkslag

Heel veel bekende logo's hebben een geintje in het beeld verwerkt. Dit kan een zeer tijdrovende klus zijn. Soms is het ook niet mogelijk of wenselijk. Het is wel altijd leuk om er over te kunnen vertellen. Zo zie je in het logo van de NS bijvoorbeeld twee pijlen en een spoor. Het logo van FedEx bevat een pijl die het transport duidt. De P van Pinterest is een PIN. De 'e' in de naam Heineken zijn neergezet als lachende letters.

Beginnen met ontwerpen

Nu we goed weten welk gevoel we willen overbrengen is het tijd om te starten met het ontwerp. Hoe gaan we te werk? We gaan nu bepalen welke kleuren, vorm, lettertype etc.. Dit is voor een gedeelte uitkomst van je vorige onderzoek. Er komen ook extra aandachtspunten bij kijken.

Kies de stijl van je logo

Je product of dienst in combinatie met je markt heeft waarschijnlijk al richting gegeven aan de stijl die je het beste kunt hanteren. Enkele naamgevingen:
- Basic logo
- Klassiek met moderne kwinkslag
- Speels en grappig
- Retro of vintage
- Modern met bijvoorbeeld kleurverloop
- Minimalistisch
- Combinatie van bovenstaande

Kies daarna het soort logo

We onderscheiden hier vijf typen logo's waarbij de manier van presenteren afwijkt. Hierbij is ook de bedrijfsnaam van groot belang.

- Lettermerk

Wanneer je een advocatenkantoor begint met de naam 'Herschim, Van Kanteren en Grootstal' dan is het wellicht handig om voor een lettermerk te gaan. Hierbij worden de eerste letters gebruikt om een compacter geheel te krijgen van het totale logo. Deze samenvoeging kan ook eenvoudiger worden gebruikt op plaatsen waar de gehele bedrijfsnaam niet past. HvKG zou in bovenstaande voorbeeld de kern van het logo kunnen vormen. Eventueel met de volledig uitgeschreven namen eromheen.

- Woordmerk logo

Een veel gebruikte variant is de bedrijfsnaam als logo. Dus geen aanvullende grafische elementen maar alleen de bedrijfsnaam. De letters worden dan vaak op verassende wijze geplaatst. Soms op een manier die ook nog iets zegt over de bedrijfsactiviteit. Denk bijvoorbeeld aan het FedEx logo.

- Grafisch logo ontwerp

Het is ook mogelijk om de bedrijfsactiviteit of een mascotte of gevoel weer te geven in het logo. Dit geeft veel duidelijkheid maar is meestal niet minimalistisch of heel modern.

- Abstract logo ontwerp

Een grafisch element in het logo kan ook helemaal niets te maken hebben met de bedrijfsactiviteiten. Het kan gewoon een fraai opvallend en herkenbaar beeld zijn. Met een abstract grafisch element in je logo kun je je beter onderscheiden omdat je het zeer uniek kunt maken.

- Combinatie logo ontwerp

Het is ook mogelijk om bovenstaande te combineren. Een woordmerk met een grafisch element bijvoorbeeld. De mogelijkheden zijn eindeloos. Bedenk echter wel dat veel kracht schuilt in eenvoud. Het is niet altijd verstandig om bedrijfsactiviteiten te vermelden in je logo. Dit kan onoverzichtelijk zijn. Daarnaast veranderen bij vrijwel alle bedrijven de activiteiten na verloop van tijd.


Kleurgebruik in logo's

Eén van de meest uitgesproken onderdelen van een logo is het kleurgebruik. Kleuren kunnen veel zeggen over de uitstraling. Je kunt kiezen voor elegant kleuren zoals goud of zilver. Maar ook voor knallende kleuren zoals oranje of lichtgroen. De juiste keuze is afhankelijk van je doelgroep en activiteiten. Mensen hebben wel een gevoel bij het gebruik van een bepaalde kleur:

Rood

Rood staat voor opwinding en passie en gevaar. Het is een goede kleur voor een luidruchtig merk. Gericht op jongeren en niet bang om boven het maaiveld uit te komen. Samen met wit en blauw kan het een vaderlandslievend gevoel uitstralen.

Oranje

Een energieke kleur die minimaal net zo opvalt als oranje. Deze kleur heeft voor de Nederlandse markt nog een extra dimensie. Oranje moet passen bij je uitstraling en activiteiten. Het is geschikt voor een organisatie die passie en energie wil uitstralen.

Geel

Geel is toegankelijk en vriendelijk. Het valt minder op maar geeft een vrolijk en open gevoel.


Groen

De kleur groen is in haar verschillende tinten heel verschillend te gebruiken. Lichtgroen of gifgroen kan net zo opvallen als oranje of rood. Met donkere tinten is het weer goed te gebruiken in relatie tot natuur en betrouwbaarheid.

Blauw

De kleur blauw staat voor betrouwbaarheid en volwassenheid. Het is rustig en wordt zeer veel gebruikt in logo ontwerpen.

Paars

De kleur paars kan duiden op mystiek. Het geeft rust en wordt vaak gezien als een vrouwelijke kleur.


Roze

Richt jij je op een vrouwelijke jonge doelgroep? Dan werkt roze vaak goed. Het kan ook worden gebruikt in combinaties met andere kleuren om een logo jonger en frisser te maken.

Bruin

Bruin wordt vaak gebruikt voor stoere, landelijke, mannelijke ontwerpen. Het geeft een robuust uiterlijk aan het logo.

Zwart

Met het gebruik van zwart in je ontwerp kun je een logo heel minimalistisch vormgeven terwijl het toch duidelijk leesbaar blijft. Zwart wit blijft een klassieker.


Wit

Het gebruik van wit op een donkere achtergrond is heel goed mogelijk. Het kan uitstekend passen in een minimalistisch logo ontwerp.

Grijs

De kleur grijs staat voor volwassenheid en geeft een serieuze uitstraling. De verschillende tinten grijs kunnen weer meer geschikt zijn voor ondersteunende kleur of juist als hoofddrager van je boodschap.

Welk lettertype ga je gebruiken?

Het lettertype dat het best geschikt is voor jouw logo hangt af van je gewenste uitstraling. We kunnen vier basistype onderscheiden:

  • Serif lettertype
  • Sans Serif letterype
  • Script fonts
  • Decorative lettertypen

Lettertypen zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. Ze zijn gemaakt door iemand. Hierdoor zijn veel lettertypes dan ook niet gratis. Gelukkig zijn er ook duizenden wel gratis te gebruiken.

Serif lettertype

Serif ook wel schreef lettertype maakt gebruik van streepjes. Dit soort letters zijn al in de Romeinse tijd bedacht. Het wordt veel gebruikt in documenten en tijdschriften omdat het lekker leest. Letters met een schreef worden sneller herkend en lezen daardoor makkelijker. Veel gebruikte Serif lettertypen zijn: Coldiac, Garamond, Freigt Text, Tiempos Text, Lora, Callluna, GT Sectra, FF Tisa, Plantin, Poly Je ziet vaak het gebruik van Serif letterype in een logo wanneer het iets klassieks of betrouwbaar of degelijkheid mag uitstralen.



Sans Serif lettertype

Lettertypen zonder schreef worden Sans Serif genoemd. Dit zijn vaak modernere lettertype's. Deze lettertypen worden gebruikt in minimalistische logo's en zijn uitstekend geschikt voor een jonge en hippe uitstraling. Enkele moderne gratis te Gebruiken Sans Serif lettertypes: Manrope, Audrey, Alcubierre, Moon, Big John / Slim Joe, Raleway



Script Fonts

'Handgeschreven' fonts. Zo zou je Script fonts kunnen typeren. Het zijn lettertypen die veel lijken op een handschrift of kalligrafie. Dit lettertype is geschikt voor een persoonlijke elegante uitstraling. De letters zijn vaak aan elkaar verbonden. Enkele gratis Script fonts zijn: Alex Brush, Pacifico, Great Vibes, Lobster, Allura, Kaushan Script. Er is zeer veel variëteit in de verschillende Script Fonts. Van elegant tot modern en vrijwel onleesbaar.



Decoratieve lettertypen

Decoratieve lettertypen hebben vaak grafische elementjes in de letters. Soms bestaan de letters uit twee pootjes, soms is iedere letter een kunstwerkje op zich. Het kan afleiden maar kan ook enorm helpen bij het neerzetten van het juiste gevoel. Bij gebruik van een decoratief lettertype kan wel een flinke speurtocht nodig zijn voordat je het juiste lettertype hebt gevonden. Enkele decoratieve lettertypen: Nature Sans, Cheque, Bauru, LOT, Streetwear, Paralines Font.

De vorm

Buiten alle eisen en wensen die je hebt ten aanzien van de uitstraling is er nog een belangrijk praktisch element: de Vorm. Je kunt een fantastisch hoog logo ontwerpen, als je het wilt gebruiken op een website waar een liggend logo veel beter past dan krijg je problemen. Een heel fijn verloop kan bijvoorbeeld op een pen lastig worden gedrukt. Weet je nu al dat je het logo graag diapositief in de footer van je website wilt kunnen plaatsen? Zorg dan dat het niet teveel kleine elementen bevat. Kortom, het is verstandig om eerst op te schrijven waar je het logo allemaal gaat gebruiken.


De instructie

De kans is groot dat je het logo niet zelf gaat ontwerpen. Je gaat dus op zoek naar een geschikte ontwerper. Logo en huisstijlontwerp kun je laten maken in allerlei prijsklassen. Van gratis online logo- generators tot exclusieve bureaus die rustig tienduizenden euro's in rekening brengen voor het ontwerp. Meestal gaat er bij die laatste categorie ook een heel traject aan vooraf. Hierbij wordt in een team, soms ook met klantengroepen heel uitgebreid onderzoek gedaan naar het beste ontwerp. Ook wordt na het ontwerp en de implementatie een huisstijlboek gemaakt waarmee de organisatie kan zorgen voor een consistent gebruik van het logo en de huisstijl. Voor de meeste, beginnende, bedrijven gaat dit echter veel te ver. Je wilt een onderscheidend logo, dus geen generator. Daarnaast wil je dat je trots bent op het ontwerp en uitsteekt boven de rest. Een goede middenweg is dan een ontwerper uit de buurt of kiezen voor een online partij zoals Linkenlogo.nl. Als je zelf al bovenstaande denkwerk hebt uitgevoerd dan geeft dit de ontwerpers ontzettend veel input. De kans op een logo ontwerp wat je zeer aanspreekt is dan groot.
Vraag tijdens het ontwerpproces ook altijd vrienden en bekenden wat ze ervan vinden. Hierbij krijg je veel meningen die vrijwel allemaal afwijken. Pik er de elementen uit waarvan jij vindt dat het waardevol is en koppel dit terug naar de ontwerper. De eerste indruk is belangrijk. Probeer ook terugkoppeling te krijgen uit de doelgroep waar jij je op richt. Vertel eerst wat je wilt uitstralen en wie je doelgroep is.

Stel daarnade volgende vragen:
- Wat is je eerste indruk?
- Is het goed leesbaar?
- Ga je het logo onthouden?
Houdt hierbij wel in gedachte dat het niet om individuele smaak gaat. Het gaat om het grotere geheel. Wat werkt het beste voor jouw bedrijf?

Valkuilen bij logo ontwerp

Met bovenstaande informatie kun je vast en zeker komen tot een goed logo. Toch is het ook goed om te lezen wat je vooral niet moet doen:
- Houd het simpel! Hoe eenvoudiger het logo hoe makkelijker het is te onthouden. Het geeft rust en vertrouwen. Je hebt niet heel veel poespas nodig om jouw product of dienst in de markt te zetten.
- Blijf weg van, of kies bewust voor clichés. Een schoenmaker met een schoen in het logo? Een autobedrijf met een auto in het logo? Het kan maar is zeker niet altijd aan te raden. Een hint naar je belangrijkste activiteit in het logo kan geen kwaad.
- Wees niet te vooruitstrevend. Logo ontwerp is als mode. Trends komen en gaan. Je wilt langer met je logo mee kunnen dan een seizoen.
- Ga voor een professionele ontwerper. Een amateuristisch logo kan veel kwaad doen. De eerste indruk van je bedrijf raakt erdoor bedoezeld. Wees er ook zeker van dat je logo geschikt is voor drukwerk. Vraag altijd om een vectorbestand.

Aan de slag

Heb je met alle bovenstaande informatie voldoende vertrouwen in jouw eigen project? Laten we dan aan de slag gaan. Begin met het doorlopen van de stappen en bedenk voor jezelf waar het ontwerp aan moet voldoen. Verzamel voorbeelden en maak een moodboard. Vergeet echter niet om buiten alles wat je zelf hebt bedacht ook een aantal concepten te vragen die hier helemaal los van staan. Beoordeel de ontwerpen en werk samen met de ontwerper tot een prachtig eindresultaat. Wij adviseren het 'Beter' logo-ontwerppakket om te komen tot een logo waarmee je een vliegende start gaat maken of juist klaar bent voor de komende jaren.

Heeft u interesse in logo ontwerp?

Voor slechts € 135,- excl. btw maken wij uw logo met 100% tevredenheidsgarantie.

Vul uw gegevens in en laat u verassen door de uitkomst!

We hebben uw bericht ontvangen, We nemen snel contact met u op!

Sorry, het bericht kon niet worden verzonden! Neem contact op met info@linkenlogo.nl

Contact Image

De nieuwe erven 3
5431NT Cuijk

Contact Image

0485 800 976

Contact Image

info@linkenlogo.nl